Circlesongs

Autor: 
Marta Jundziłł
Tomasz Chyła Quintet
Wydawca: 
Polskie Radio
Data wydania: 
26.10.2018
Ocena: 
4
Average: 4 (1 vote)
Skład: 
Tomasz Chyła - skrzypce; Piotr Chęcki - saksofon; Szymon Burnos - fortepian; Krzysztof Słomkowski - kontrabas; Sławomir Koryzno - perkusja;

Test drugiej płyty jest dla muzyków dużym wyzwaniem. Trzeba na nowo zainteresować słuchacza, jednocześnie dając mu bazę, która przyciągała go już przy pierwszym wydaniu. Trzeba zrobić album lepiej skonstruowany od pierwszego, żeby zaspokoić rosnące łaknienie słuchacza na artystyczne doznania. A co najważniejsze, trzeba wyrazić się bardziej osobiście, aby tych, których dotychczas się nie porwało, tym razem do siebie przekonać, a tych już przekonanych utwierdzić, że słusznie zainteresowali się drugim albumem. Spełnić wszystkie te punkty bardzo trudno. Tomasz Chyła Quintet, za sprawą albumu „Circlesongs” test drugiej płyty zdał celująco. Spełnił wszystkie powyższe aspekty, a nawet wiele więcej.

Tomasz Chyła Quintet to zespół, skupiający jazzowy trzon Trójmiasta. Chłopaki od dobrych kilku lat kręcą się wokół trójmiejskich scen, jamów i koncertów rozszerzając swoje pomysły i propagując nową falę muzyki jazzowej. Z tych eksperymentów do tej pory narodziły się między innymi zespoły takie jak: Algorythm, Confusion Project, Quantum Trio, Emil Miszk & The Sonic Syndicate, Michał Bąk Quartetto i Tomasz Chyła Quintet. TCQ ma wyjątkowego lidera – Tomasza Chyłę, który swoje muzyczne zainteresowania rozszerza o nietypową dla jazzmana chóralistykę. Muzyk to prawdziwie wszechstronny. Prowadzi chóry z okolic Trójmiasta, jest pedagogiem i wykładowcą, śpiewa też w zespole wokalnym, jednak jego największą pasją jest muzyka improwizowana. Wraz ze swoimi przyjaciółmi z kwintetu, w trakcie trasy koncertowej promującej pierwszy album TCQ – „Eternal Entropy”, zespół miał okazję wejść do studia i spontanicznie stworzyć w pełni improwizowany materiał, podsumować dotychczasowe działania i przeprowadzić dynamiczną dyskusję za pomocą swoich instrumentów. Efektem tej dyskusji jest album „Circlesongs”.

Na płycie możemy posłuchać trzech circlesongów. Forma circlesong wywodzi się z chóralistyki i polega na stopniowym podziale zespołu chóralnego na kilka głosów i przydzieleniu każdemu z nich konkretnego motywu. Po nałożeniu się wszystkich motywów słyszymy kompletną improwizowaną spójną melodię. Nawiązanie do circlesongów w przypadku albumu Tomasz Chyła Quintet jest bardzo trafione, bowiem improwizacje kwintetu zespala motywiczność, są pełne przemyceń, wewnętrznych dialogów i mrugnięć okiem.

Pomimo, podziału albumu na trzy utwory, trudno oprzeć się wrażeniu, że materiału z „Circlesongs” nie da się rozdzielić i to tak naprawdę jedna spójna suita. Motywy z pierwszego circlesongu przeplatane są do drugiego i trzeciego. Wszystkie te błyskotliwe zabiegi trudno jest złapać przy pierwszym zetknięciu z materiałem, co stanowi dodatkowy atut albumu. Skład kwintetu (Tomasz Chyła – skrzypce, Piotr Chęcki – saksofon, Szymon Burnos – fortepian, Krzysztof Słomkowski – kontrabas, Sławek Koryzno - perkusja) uzupełniany jest o elektroniczne efekty, w wykonaniu Szymona Burnosa. Często jednak tajemnicze szmero-szepty, bulgoty i piski wywodzą się również od saksofonu i skrzypiec. Zespół eksperymentuje, tworząc konkretną, mocno ilustracyjną całość. Wśród dziwnych zestawień brzmieniowych, znajdziemy też oczywiście momenty bardziej romantyzujące, zatopione w pięknej melodyce fragmenty, jak „Orbiting”, czy „Still”. Najbardziej przekonujące wydają mi się jednak fragmenty mantryczne, te bardziej minimalistyczne, dźwiękowo zredukowane dla uzyskania silniejszego przekazu, jak „Early Chant”, „Sycamore Trees”, czy „Talisman”.

Muzyka na „Circlesongs” to zestawienie wszystkich atrybutów dobrej współczesnej muzyki improwizowanej. Tomasz Chyła Quintet jest w świetnej formie. Muzycy na tym albumie porozumiewają się wręcz podskórnie, a ich zabawa z nawarstwiającymi się motywami jest inspirującą grą ze słuchaczem. Jednak największym atutem zespołu jest ich nieizolowana aktywność twórcza, która kipi, cuci i hipnotyzuje przez ponad godzinę słuchania albumu „Circlesongs”.


 

1. Circlesong 1, Early Chant; 2. Circlesong 1, Blooming; 3. Circlesong 1, Sycamore Trees; 4. Circlesong 1, Sitters; 5. Circlesong 1, Decay; 6. Circlesong 1, Stanko; 7. Circlesong 1, Yoshinori's Garden; 8. Circlesong 1, Still; 9. Circlesong 2, Coltron; 10. Circlesong 2, Skeletons; 11. Circlesong 2, Talisman; 12. Circlesong 3, Stanko II; 13. Circlesong 3, Odyssey; 14. Circlesong 3, Orbiting; 15. Circlesong 3, Full Circle;